fr de

Contacts

Marie-Françoise Rappe
Adviseur
02 529 39 73
0473 67 15 56
Marie-Claire Hovertin
Maatschappelijk assistente
02/529 22 62
0473/63 72 61
Brussel
Mélanie Sermeus
Hoofd Maatschappelijk assistente
02 529 23 60
0475 79 30 16
Waals Brabant, Hengouwen, Brussel
Catherine Merchez
Maatschappelijk assistente
02 529 22 93
0473 63 72 02
Henegouwen
Melvyn Bondonga
Maatschappelijk assistent
02 612 56 76
0473 89 52 30
Valérie Pépin
Maatschappelijk assistente
02 529 33 24
0477 44 43 55
Namen, Henegouwen
Murielle Bouvy
Maatschappelijk assistente
02 612 52 88
0473 63 72 15
Luxemburg, Namen
Aurore Gillis
Maatschappelijk assistente
02 612 53 16
0473 63 72 03
Luik
Julie Delsaut
Administratieve assistente
02 612 54 56
Premie
Anne Biefnot
Administratieve assistente
02 612 57 51
Noémie Blampain
Administratieve assistente
02 612 56 72
Audrey SCIEUR
Maatschappelijke assistente
02 529 25 22
0479 63 31 74
Duitstalige regio
Monique Parigot
Administratieve assistente
02 612 55 46
Premie
Alexandra Menegatti
Maatschappelijke assistente
02 612 55 94

Zitdagen



FAQ

Premies

Kan ik een premie aanvragen na de termijn van 18 maanden?

Nee, aanvragen moeten binnen 18 maanden na het betreffende evenement (huwelijk, geboorte, pensioen, enz.) worden ingediend. Na deze termijn kan de premie niet meer worden toegekend.

Kan ik mijn aanvraag per post versturen of moet ik verplicht e-mail gebruiken?

U kunt kiezen tussen beide opties:

• Per e-mail naar: info@ssc.fgov.be
• Per post naar:
Gemeenschappelijke Sociale Dienst
Zuidertoren (3e verdieping)
Esplanade de l’Europe 1, 1060 Brussel

Welke documenten moet ik bij mijn aanvraag voegen?

Dat hangt af van de premie. In het algemeen zijn nodig:
• Een ingevuld formulier (beschikbaar op www.sscgsd.fgov.be)
• Een bewijs van het evenement (geboorteakte, attest van handicap, enz.) De vereiste documenten worden altijd vermeld op het formulier.

Moet ik mijn aanvraag elk jaar vernieuwen voor bepaalde premies?

Ja, voor bepaalde premies zoals:


• De tussenkomst voor een gehandicapt kind
• De studietoelage voor knelpuntberoepen


Een nieuwe aanvraag moet elk school- of kalenderjaar worden ingediend.

Collectieve hospitalisatieverzekering

Wanneer kan ik de formule wijzingen?

De formule kan nadien enkel onder de volgende omstandigheden gewijzigd worden :

--> Basisformule naar uitgebreide formule

  • De verzekerde die gekozen heeft voor de uitgebreide formule kan vanaf de volgende jaarlijkse vervaldag, op   eenvoudig schriftelijk verzoek ten minste drie maanden voor de vervaldag, overstappen naar de basisformule. Deze verandering van waarborgformule geldt eveneens voor alle verzekerde gezinsleden die onder hetzelfde dak leven.

--> Uitgebreideformule naar basisformule:

  • De verzekerde die gekozen heeft voor de basisformule kan overstappen naar de uitgebreide formule mits de toestemming van de verzekeraar, en onder voorwaarde dat de verzekeraar de gewijzigde formule aanvaardt (die dan eveneens geldt voor alle verzekerde gezinsleden):

        * De bestaande aandoeningen worden uitgesloten

        * De bepaling betreffende de bestaande wachttijden worden toegepast (3 maanden)

Is er een dekking voorzien voor tandzorgen, brillen, …?

De vergoeding van tandheelkundige kosten wordt alleen gemaakt in het geval van ziekenhuisopname en de ambulante kosten in verband met deze ziekenhuisopname 2 maanden vóór en 6 maanden daarna.

 

De conventie voorziet geen dekking voor puur ambulante producten (tandheelkundige zorg of bril), behalve van ernstige ziekten en individuele verzekeringen voorzien niet in dit type product.

Waarom stappen we over naar een nieuw verzekeringscontract?

Het huidige raamcontract loopt af op 31 december 2025. Na een openbare aanbestedingsprocedure, georganiseerd door de Federale Pensioendienst – Collectieve Sociale Dienst, werd een nieuwe verzekeraar geselecteerd voor de periode 2026–2031.

Wie is de nieuwe verzekeraar?

De opdracht werd gegund aan Ethias, die vanaf 1 januari 2026 instaat voor het volledige beheer van het contract.

Wat gebeurt er met mijn huidige verzekering Ethias /Medexel?

Het huidige contract, beheerd door Ethias/Medexel, eindigt op 31 december 2025. Vanaf 1 januari 2026 wordt de dekking overgenomen door de nieuwe verzekeraar.

Moet ik iets doen om verzekerd te blijven?

U ontvangt binnenkort gedetailleerde informatie over de te volgen stappen. In de meeste gevallen verloopt de overgang automatisch, maar het is mogelijk dat u bepaalde gegevens moet bevestigen of keuzes moet maken.

Uitzonderlijke tegemoetkomingen

Gezondheidskosten

FAQ